tisdag 25 januari 2011

18 - det här är jag bra på.

den här övningen brukar jag göra med mina elever några veckor in i terminen när jag fått en ny klass eller grupp. vi sitter i en ring och varje elev ska säga minst en sak de är bra på. det är svårt. mycket svårt. svårt för eleverna. särskilt för tjejerna. svårt även för mig att få ut något från dom. eleverna tror oftast att de varken kan eller är bra på något. detta stämmer ju givetvis inte. jag ger mig inte och vägrar gå vidare runt i ringen för än eleven som står på tur kommer på minst en sak. det kan ta lång tid. men jag väntar. vi måste träna på att berömma oss själv och de måste veta att de kan och är bra på saker. hur ska de annars kunna ta in kunskap om de tror att de inte kan något? en väldigt svår kombination. det är klart det låser sig.
fuck jantelagen. du ska visst tro att du är något.

men nu ska väl det här inlägget handla om mig. och jag har också svårt för att komma på saker jag är bra på. men jag har tränat. tränat på att komma på saker jag är bra på. här är några av de saker jag är bra på.

somna snabbt. prata. baka bullar. hålla i möten. photoshop. analysera. vara mentor. skratta. sociala medier. fota. berömma. lyssna. dansa. undervisa. peppa. strukturera. musik.

/s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar