lördag 18 september 2010

soff-med-propp.

ibland funderar jag på om det är 78 jag ska fylla istället för 28. i morse när jag vaknade hade jag fått ytterligare en propp i fingret. detta var min tredje på tre dagar. jag tog mitt förnuft till fånga efter lite påtryckningar och ringde 1177. De hänvisade mig till södersjukhusets akutmottagning och efter en halvtimma var jag där. dock inte ensam...

efter en massa timmar fick jag komma in till läkaren, det första hon frågade var " är du gravid?" "Öhhh, ser det ut så frågade jag?" tydligen är det vanligt hos gravida kvinnor att få blodproppar. men nej, jag förklarade att jag inte är gravid eftersom nu hon inte såg det. hon fortsatte med att ta en massa prover, lyssnade på hjärtat, tog blodtrycket med mera sen fick jag gå hem efter ett långt samtal med akutläkaren. det är ingen akut fara med mig, men jag måste gå vidare till min husläkare för det är tydligen inte normalt att få tre proppar inom loppet av tre dagar. hon ordinerade VILA,VILA med stora bokstäver. så nu ligger jag här, i soffan och vilar en lördag. det är ju inte alls likt mig.

Riskfaktorer för blodpropp är:
•ärftlighet - Check.
•rökning - Nej, väldigt väldigt sällan.
•diabetes - Nej
•högt blodtryck - Check.
•hög kolesterolhalt i blodet - det får tiden utvisa...
•vissa typer av p-piller - Nej, det är ju därför jag inte äter p-piller
•övervikt - kanske nått kilo, men inte mer än att jag tydligen ser gravid ut.. ;)
•stress - går väl att diskutera antar jag..

på måndag ska jag ta tag i att ringa till vårdcentralen, jag lovar och svär.
/S.

1 kommentar:

  1. ...ja det blir ju lite tjatigt och tråkigt att "någon" frågar om du har ringt flera gånger varje dag till det är gjort...;) /Sweggi

    SvaraRadera